dijous, 14 de juliol del 2011

ANDORRA ULTRA TRAIL INICIÀTIC (103 km. 6800 mts D+)

Són les 23 hores del 14 de juliol de 2011 i l'Iñaki Pérez i en Txema Colomer sortim del poble andorrà d'Ordino a 1285 metres d'alçada. Comencem una gran volta de 103 quilòmetres i de 6.800 metres de desnivell positiu. Sabem a quina hora sortim però no tenim ni idea a quina hora tornarem a arribar a Ordino...

Amb el tret de sortida els nervis previs de la cursa desapareixen i comencem a trotrar amb els ànims del públic i entre focs artificials.

Encetem una llarga pujada deixant enrere els poblets miners d'Ansalonga, la Cortinada i Llorts. El camí esdevé estret de fort pendent fins arribar a l'Estret de l'Angonella, un petit replà abans de tornar a agafar un corriol pedregós i tècnic. El pendent s'accentua fortament per arribar a la cresta i el pic del Clot del Cavall de 2612 metres. La baixada es fa per una cresta herbosa. La vista és magnífica, una serp interminable de llumetes dels frontals dibuixa el camí que hem fet.

Comencem una forta baixada en sender pedrós que ens porta a les bordes dels Prats Nous. Les passem de llarg i arribem a un gran replà i el refugi de Joan Canut – Pla de l'Estany. Aquí trobem el primer avituallament. Són les 2 de la matinada.

Desprès del replà encetem una baixada forta i pedregosa que acabarà en un sender en forta pujada que ens portarà fins el refugi del Comapedrosa, segon avituallament. Són les 3 de la matinada.

Recorregut de l'Ultra Trail Iniciàtic
Deixem el refugi endarrere per un camí herbós bastant pla abans de començar a pujar un pendent bastant fort en camí pedregós. Arribem de seguida a la cresta i la Portella de Sansfons de 2592 metres. La pendent de pujada és la més forta de tot el recorregut, l'organització diu que té un 22%.

El camí ens permet córrer amb una petita baixada que s'accentua abans d'arribar a les pistes d'esquí d'Arinsal assolint el Port Negre de 2.474 metres. El sender en baixada esdevé bastant dret i estret, però podem córrer. Anem a parar a la carretera que ens porta al Coll de la Botella a 2047 metres. Aquí trobem el tercer avituallament. Són les 4 de la matinada.

El corriol esdevé estret, va planejant i s'endinsa en el bosc. Travessem les pistes d'esquí de Pal fins arribar la Collada de Montaner de 2084 metres d'alçada. El camí comença a baixar fort. Travessem el poble de Sispoy i continuem baixant per un camí vorejant el riu per entrar a la Ciutat d'Escaldes. Passem sota l'edifici emblemàtic de Caldea, pels marges del riu i arribem al poliesportiu Prat del Roure, és el quart avituallament i el quilòmetre 43 de carrera. Són les 6 del matí. En aquest control l'organització ens ha dut una bossa amb roba i material de recanvi. Jo aprofito per curar-me una butllofa que m'està sortint al peu. És el primer moment que posem el cul sobre una cadira i aprofitem per menjar calent i prendre una mica d'hidrats. Tot sap a glòria...

Sortim d'Escaldes per afrontar la pujada més llarga de tot el recorregut. 14,5 quilòmetres fins la Collada dels Pessons amb 1800 metres de desnivell. El camí s'enfila fins assolir l'entrada de la Vall de Madriu. Un paratge d'excepcional bellesa que va ser declarat Patrimoni de la Humanitat per l'UNESCO a l'any 2004. La pujada es fa entretinguda i bonica pels ulls. És una zona realment magnífica per la bellesa del riu, de les velles bordes i els colors de la vegetació. Arribem al refugi de l'Illa, sota el llac del mateix nom. És el 5è avituallament. Són les 10 del matí, portem 56 quilòmetres de cursa i ja hem passat l'equador de la prova. Els controladors voluntaris de l'organització fan una tasca fantàstica, no paren d'animar-nos i de donar-nos menjar per reprendre forces. Sense aquesta gent dubto que la qualitat d'aquests trail sigui tan elevat.

Sortim del refugi i voregem l'estany de l'Illa, el pendent és lleuger abans d'emprendre una pujada severa en un camí pedregós. Abans d'arribar a la cresta el camí s'aplana per arribar a la Collada dels Pessons a 2848 metres. És el punt més alt de tota la cursa. La vista de 360º és increïble de cims i de llacs. A l'inici la baixada és molt forta. El camí és pedregós abans d'arribar al replà del circ dels Pessons. Els llacs es succeeixen, els voregem. El sender esdevé tècnic. Cal anar en compte amb els turmells. Arribem al darrer llac de Pessons i al restaurant que hi ha a la vora.
Perfil altimétric del recorregut

Encetem una pista molt ampla de baixada i ràpida. Podem córrer fins arribar a la part baixa de la pista: el pla de les Pedres. El descens ràpid continua per dins dels bosc per arribar i travessar el riu Valira d'Orient pel pont del Ribera. Només ens queda remuntar uns centenars de metres per arribar a l'avituallament de les Bordes d'Envalira. És el control 6 de la cursa i el segon punt on l'organització ens a dut una bossa amb material i roba per canviar-nos. Són les 12 del migdia. Ja hem completat dos terceres parts del recorregut i només ens queden 36 quilòmetres per acabar la cursa. Mengem bé, estirem una mica la musculatura i ja estem preparats per seguir l'aventura.

L'Iñaki  i en Txema en el control de Bordes d'Envalira. Foto Alfonso G.
3 quilòmetres de baixada suau molt agradable per arribar al poble de Soldeu. Travessem el poble i el deixem per enfilar-nos per un camí estret i força costerut. Comença a fer calor!! Al cap d'un quilòmetre i mig el camí s'aplana i va baixant progressivament fins arribar al fons de la vall d'Incles on trobem l'avituallament 7. És el quilòmetre 75 de cursa i són les 13 hores del migdia. Les nostres cames i els nostres caps no s'imaginen el que trobaran a partir d'aquest punt. Podríem dir que la cursa comença en aquest punt. Només ens queden per fer dues pujades i una gran baixada fins a la meta, però d'una duresa que no esperàvem...

Reprenem el camí amb una pujada bastant forta que s'aplana ràpidament. El camí vorejant el riu esdevé molt agradable i arribem a un replà herbós, creuem un riu i continuem per un sender que ens porta al refugi i al llac de Cabana Sorda. El paisatge és increïble, el circ és magnífic i el llac extraordinari. Ja estem a punt per fer una pujada forta, en primer lloc per un sender pedregós i després a través de gespa. Assolim la cresta de la Cabana Sorda de 2657 metres mitjançant una rampa molt severa. Aquí el paisatge és més impressionant...

Baixada sense cap dificultat especial per un camí pedregós al refugi Coms de Jan. 8è avituallament, quilòmetre 82,5 de cursa, són les 15:00h. El cansament i les ganes d'arribar a meta es fan evidents, però hem de continuar.

Sortim del refugi i afrontem la darrera pujada. D'entrada, el pendent no és molt fort però el camí esdevé llarg i s'endureix sobre els darrers 400 metres. Arribem a una cabana just a sota del coll; ja hem fet pràcticament la totalitat de desnivell positiu, som a la Collada dels Meners de 2719 metres d'alçada.

Estem contents i satisfets... Ara comencem a tenir clar que l'itinerari l'assolirem amb llum solar i no ens farà falta tornar a encendre la llum del frontal. Ara només ens queda fer una llarga baixada de 17 quilòmetres fins a la meta. Ens deixem anar, el camí és fàcil i ràpid.

Arribem al refugi de Sorteny. És l'avituallament número 9 de la cursa. Només ens aturem uns segons per validar els nostres dorsals en el control de pas. Continuem el descens per un camí molt ample amb alguns revolts pronunciats i l'abandonem per agafar un corriol estret. El pendent s'accentua, entrem en un bosc vorejant el torrent. Travessem el poble del Serrat. Creuem el riu, el camí és bastant ample i planer fins a retrobar-nos amb el camí que hem fet la passada nit que agafem, evidentment, en sentit contrari. El camí ample i planer continua. Passem prop del poble d'Arans, travessem el poble de La Cortinada. Continuem pel camí a la vora del riu fins arribar al poble d'Anglasola i de Sornàs. Agafem la carretera, només ens queden 900 metres. Escoltem la música i l'animació de l'arribada al poble d'Ordino.

Estem molt contents i satisfets de com ens a anat la cursa. Coincidim de que és un dels Trails més durs que hem fet. Els temps que hem trigat són, Txema 21h40 minuts fent el 20 de la general i l'Iñaki 21h42 minuts fent el 21 de la general de 180 corredors/es.