divendres, 26 d’abril del 2013

TOSSAL DE LA BALTASANA

Són les 6:45 del matí del diumenge 14 d'abril del 2013. La Laura, en Dani, l'Oriol, en David, l'Eduard i en Txema no en tenim prou amb la bicicleta i decidim, mentre que la resta de les famílies dormen, escapar-nos a gaudir del córrer i la natura pels voltants del poble de Prades.

Itinerari
Itinerari: Camping Prades-Vila de Prades - Coll de la Foguina - Tossal de la Baltasana - Coves del Pere – Coll del Serafí – Roca dels Corbs - Mare de Déu dels Corbs – Coll de Sant Roc – Vila de Prades – Camping Prades.

Distància: 12 km

Ascens acumulat: 400 metres D+

Perfil altimétic de l'itinerari

El punt de sortida i arribada és el càmping Prades. Sortim del poble de Prades, a 940 metres d'altitud,  seguint el GR 171. Deixem enrere els darrers xalets i entrem en un bosc seguint el camí dels Colomers que ens permetrà gaudir i observar l'única comunitat de roure reboll existent a tot Catalunya. El sender es farà pujar al Coll de la Foguina a 1083 metres, deixant enrere formacions rocoses que haurem d'anar esquivant amb compte de no anar per terra.

El darrer tram del GR 171 guanya alçada de forma vertiginosa per guanyar el cim del Tossal de la Baltasana protegits per un fantàstic bosc del roure reboll, de pi roig i de boix grèvol.

Arribem al Tossal de la Baltasana a 1203 metres d'alçada, sostre de les muntanyes de Prades i excel·lent mirador de la contrada i bona part de Catalunya. En dies clars no és estrany veure els cims més alts del Pirineu, des de la Pica d'Estats al Mont Perdut, passant per l'Aneto.

Tossal de la Baltasana, a 1203 metres d'alçada.
La ruta davalla del Tossal, per una còmoda i ample pista. Cruïlla de pistes; anem cap a la dreta, en direcció a la Font del Mas de Pagès. Pocs minuts després, trobem una altra cruïlla; en aquest punt, deixem la pista principal de carena i agafem el camí que va cap a la dreta, en direcció a les Coves del Pere.

Les Coves del Pere són unes balmes naturals amb antigues construccions que van ser utilitzades per la gent per tancar el bestiar. Les dimensions i les disposicions de les balmes i el color de la roca, fan que siguin un indret molt atractiu de visitar.

Coves del Pere. Foto Wikiloc
Tornem a la pista. La ruta passa a tocar el Mas de l'Espasa i en curta pujada arriba al Coll del Serafí a 1055 metres. A partir d'aquest punt, la tendència serà sempre anar perdent alçada per una pista fins que es converteix en corriol. Abans, a mà dreta, haurem passat a tocar la Casa Pocurull.

Roca dels Corbs. Foto Wikiloc
El sender ombrívol passa sota l'imponent Roca dels Corbs, una cinglera de gres vermell que finalitza a l'ermita de l'Abellera.

Ermita de la maré de Déu de l'Abellera
L'ermita de la mare de Déu de l'Abellera es troba incrustada, a 1.020 metres d'alçada, en una balma que havia servit d'abric. Les vistes són espectaculars.

La ruta continua en direcció de la Vila de Prades, passant pel coll de Sant Roc i finalitzant al càmping.